دوشنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۸۵

قالب وبلاگ

از اعترافات يلدايی بهرنگ تاج‌دين يکی هم اين بود که قالب (template) وبلاگ‌اش را بهترين می‌داند. اگر چه قالبی است که من را ياد دورانِ مانيتورهای تک‌رنگ سبز می‌اندازد و از عناصر پويای جاواسکريپت سرشار است که استفاده‌پذيری را کم می‌کنند.

بايد اعتراف کنم که من هم علاقه‌ی بيمارگونه‌ای به قالب وبلاگ خودم دارم. سادگی، سفيدی يک‌دست‌ و فونت Simplified Arabic به طور خوشايندی من را يادِ سفيدیِ کاغذِ اولين کتاب‌هايی می‌اندازد که می‌خواندم: کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

يک بار يکی از دوستان وبلاگی که به حفظِ ظاهر بسيار پای‌بند است از من خواست که شکل قالب را عوض کنم و طرح و رنگی به آن بيفزايم، و در ضمن فونت را به فونتِ منفورِ Tahoma تغيير دهم، اما ديد که اين تذکرات و گوشزدها در من اثر نمی‌کند و سادگی و استفاده‌پذيری اين‌جا را با طراحی‌های حرفه‌ای عوض نمی‌کنم. حدس می‌زنم طراحی حرفه‌ای وبلاگ آن دوست گرامی، پولِ خوبی را از جيبِ‌اش خارج کرده که نوشِ جانِ طراح! البته نتيجه‌ی گوشزدهای ايشان و دوستان ديگر، اين شد که حالا اگر کسی بخواهد نوشته‌های اين‌جا را با آن فونتِ منفور بخواند، می‌تواند دکمه‌ی تغيير فونت (بالا، سمتِ چپ) را بزند و به آن فونت برسد.

يک خصوصيت حيرت‌انگيز قالبِ وبلاگِ عنکبوت که به جرأت می‌توانم بگويم در کم‌تر سايت و وبلاگ قشنگ و معروفی خواهيد يافت، خاصيت «صفحه‌پرکن» آن است. برای آزمون اين خاصيت، عرضِ صفحه‌ی مرورگر (browser) خودتان را کم کنيد و ببينيد چه اتفاقی می‌افتد! اين خاصيت باعث می‌شود که وبلاگ در هر اندازه و با هر وضوح (resolution) مانيتور، تمامی فضای موجود در صفحه را استفاده کند و نياز به اسکرول‌بار افقی برای چپ و راست کردن مطلب نباشد.

تنها اشکال اساسی کند بودنِ زمان بارگذاری وبلاگ است که بيشتر به سرويس بسيار بد بلاگ‌رولينگ (لينک‌های سمت چپ) و بعضی اسکريپت‌های ديگر برمی‌گردد و البته منحصر به وبلاگ من هم نمی‌شود.

پی‌نوشت: [+] درباره‌ی استفاده‌پذيری در وب.


البته فقط در IE فونت اصلی ديده می‌شود و در Firefox به طور خودکار به Times تغيير می‌کند چون فايرفاکس Simplified را درست نشان نمی‌دهد.
کامنت برای پشت فيلتری‌ها و استفاده‌کنندگان از فيد.

6 comments:

آشپزباشی گفت...

اين دکمه‌ی تغيير فونت را من بعضی اوقات استفاده می‌کنم و بسيار ايده و وسيله‌ی خوب و مفيد و مقبولی‌ست. بخصوص به‌کار کسانی که سوي چشم‌شان "خارق‌العاده" است خيلی مي‌آيد!
اما اين خاصيت آکاردئونی را نمی‌دانستم! بازيچه‌ی ‌جديد دست ما دادی.
در مورد رنگ راستش من هم معتقدم يک دستی به صورتش ببريد بد نيست. بنده بعد از رنگ آميزي وبلاگم، نيم ليتر رنگ سبز کله‌عازی اعلاء و قريب به شش گالن 20 ليتری رنگ پرتقالي اصل محصول هلند اضافه آوردم که قابل شما رو نداره. امر بفرماييد دی‌اچ‌ال کنم.
هزينه‌ی ارسال هم پای خود بنده.
;-)

ناشناس گفت...

اولاً «تاج‌الدين» خودتی! «تاج‌دين» اينه
در ثانی، داداش ما يه عمره سی‌اس‌اس‌كار هستيم. پز طراحی درصدی‌ات رو می‌دی. من كه قالبم، عرض مانيتورتون رو اندازه‌گيری می‌كنه و بر طبق اندازه مانيتور، استايل‌شيت مناسب رو انتخاب می‌كنه، من چی بايد بگم!؟ ها؟
خب، از پز دادن و كل‌كل كه بگذريم، لازمه عرض كنم چاكريم دربست

Amin گفت...

آشپزباشی جان،
حروف را بزرگ‌تر از قبل کرده‌ام که برای سوی چشمان نازنين و خارق‌العاده‌ی شما مناسب باشد. رنگ سفيد هم يک جور امضا شده برای وبلاگ من همان‌طور که آن رنگ کله‌غازی و پرتقالی وبلاگ شما، نتيجه‌آن که مجبوريد سه چهار تا وبلاگ ديگر درست کنيد که آن چند ليتر رنگ باقی‌مانده هدر نرود. :-)

بهرنگ عزيز،
از اشتباه در نوشتن اسم‌تان عذر می‌خواهم - تصحيح شد. قالب شما هم از قالب‌های خارق‌العاده است (رجوع شود به تعريف اين لغت در کامنت آشپزباشی!) ولی خب هر چيز که پيچيده باشد مديريت و سازگار کردن‌اش مشکل‌تر می‌شود. فايرفاکس ورژن 3 يا اينترنت اکسپلورر 8 يا بروزرهای ديگر روی گوشی‌های موبايل که آمد، می‌شود فهميد که کدام قالب جان سالم به در می‌برد!
من هم، از پز دادن و کل کل که بگذريم، مخلص شما و به خصوص «مطالب» وبلاگ خوب شما هستم.

میرزا گفت...

من به این نتیجه رسیدم که لابد مت قشنگ و معروف نیستم چون ما هم صفحه پر می کنیم، تازه از نوع بی محتوایش.
ولی لای فونت ها من از اینی که محمد استفاده می کند خوشم می آید
لای فونت های تو هم بود
فکر می کردم فقط یای عربی را دست نشان می دهد و با یای فارسی درگیر است
ولی دیدم برای تو یای فارسی را هم درست نشان می دهد
حالا باید حوصله کنم ببینم چه کردی و بالاخره تکلیف این ی چی هست

Amin گفت...

ميرزا جان،
وبلاگ شما معروف هست ولی «قشنگ» نيست، چيزی هست ساده و قابل خواندن، مثل همين‌جا! اما آن جمله را تعديل کردم چون اين خاصيت وبلاگ شما را نديده بودم.

ناشناس گفت...

سلام ...این پیشنهادات دوستان همیشگی هست. من با تاهوما مینویسم (حال هرقدر منفور باشد متاسفانه تنها خط موجودی که همه دارند و من بدون قاطی کردن و درد چشم میخوانم) و به من گفتند که چرا و عوض کن!!!
change font
خوشم آمد اما وبلاگ من به اندازه کافی سنگین هست ...

بايگانی