جمعه، دی ۲۹، ۱۳۸۵

پادشاهی متحد

پادشاهی متحد (UK يا United Kingdom) شامل سه کشور موجود در جزيره‌ی بريتانيا است: انگلستان، اسکاتلند و ولز، و يک کشور در جزيره‌ی ايرلند به اسم ايرلند شمالی و تعدادی جزاير و مستعمرات قديمی پراکنده در سراسر جهان. در ايران عادتی فراگير است که کل اين مجموعه‌ی سياسی را «انگليس» ملقب به «روباه پير» بنامند، که چنين عادتی مثلاً در کشورهای عربی نيست و اين تفکيک را در زبان عربی رعايت می‌کنند.

امسال سيصد سال از تصويب «قانون اتحاد» در پارلمان‌های اسکاتلند و انگلستان می‌گذرد. اسکاتلند هنوز برای خودش پارلمان جدا دارد و اخيراً حزب ملی اسکاتلند، که حزبی است جدايی‌طلب، در اين پارلمان وضعيت خوبی پيدا کرده‌است. شعار اين حزب اين است که در 1707 ما حق انتخاب نداشتيم، در 2007 داريم. يکی از استدلال‌های اين حزب برای درخواست جدايی از پادشاهی متحد اين است که جمهوری ايرلند (ايرلند جنوبی) که سال‌ها قبل استقلال خودش را از اين پادشاهی گرفته، يکی از موفق‌ترين و پررشدترين اقتصادها را در اتحاديه‌ی اروپا دارد، از مزايای پيوستن به پول واحد اروپايی، يورو، استفاده می کند و جمعيت اندک آن، مشابه جمعيت اسکاتلند، مقهور جمعيت بزرگ‌تر و نمايندگان بيشتر پارلمانی انگليس نشده‌اند و نيازهای «ملی» خود را بهتر تأمين می‌کنند.

در مقابل، انگليسی‌ها هم می‌بينند که در بين چهار کشور پادشاهی متحد، تنها کشوری هستند که پارلمان مجزا ندارند: پارلمان پادشاهی متحد واقع در لندن تنها پارلمان موجود در انگلستان است. حالا در مقابل رفتارهای اسکاتلندی‌ها، درخواست‌هايی برای داشتن پارلمان مستقل هم در انگلستان ايجاد شده. يکی از انگليسی‌های طرف‌دار اين طرح می‌گويد ما انگليسی‌ها از قديم طرف‌دار بازی منصفانه (fair play) بوده‌ايم و حالا که اسکاتلندی‌ها پارلمان دارند و چنين مسائلی را هم در آن‌جا بررسی می‌کنند، چرا ما نداشته باشيم؟

هويت‌های محلی‌تر، مثل هويت اسکاتلندی، ولزی يا ايرلندی در حال تقويت هستند و انگليسی‌ها که هميشه اکثريت قدرتمند بوده‌اند و سعی در يک‌پارچه کردن همه‌ی اين هويت‌ها در هويت بريتانيايی (British) داشته و خودشان را هم بريتيش حساب می‌کرده‌اند، می‌بينند که آن هويت جمعی در حال کم‌رنگ شدن است و «علی مانده و حوض‌اش»، انگليسی‌ها مانده‌اند و «هويت بريتانيايی». انگلیسی‌ها می‌بينند که هرساله در روز سنت‌پاتریک (St. Patrick's day) که قديس حامی ايرلند است، چه جشن‌های باشکوهی در لندن و بسياری از شهرهای انگلستان بر پا می‌شود، تمام شهر به رنگ سبز ايرلندی در می‌آيد و نشانه‌های جشن، کلاه‌های بسيار بزرگ سبز رنگ و شبدرهای سه برگ مخصوص اين روز همه جا ديده می‌شود؛ در حالی که مراسم روز مربوط به قديس حامی انگلستان، سنت جورج (St. George) ‌تقريباً جزو مراسم متروک و فراموش‌شده است. و در نتيجه‌ی اين تحولات، مدتی است که انگليسی‌ها هم به فکر افتاده‌اند تا روز سنت جورج را احيا کنند.


[+] اغلب مردم از تشکيل پارلمان انگليس دفاع می‌کنند - خبر بی‌بی‌سی
[+] صفحه‌ی حزب ملی اسکاتلند (SNP) روی وب
[+] صفحه‌ی روز سنت پاتريک و [+] مراسم روز سنت پاتريک در لندن
[+] قانون اتحاد پادشاهی متحد در ويکی‌پديا
[+] مراسم روز سنت جورج کافی نيست - مقاله‌ی بی‌بی‌سی در روز سنت جورج دو سال قبل. اين سنت‌جورج از قديسان اژدهاکش بوده و صليب سرخ‌رنگی که روی پرچم انگلستان هست (با پرچم سرمه‌ای رنگ بريتانيا اشتباه نشود) به صليب سنت جورج معروف است.

کامنت برای کسانی که از پشت فيلتر اينجا را می‌خوانند.

1 comments:

میرزا گفت...

من اکیدا وحدت می کنم برگشتی
و البته ما این مطلب هم اکیدا وحدت می کنم

بايگانی