دوشنبه، مهر ۲۴، ۱۳۸۵

برای وبلاگ‌خوان‌ها، برای فيلترشده‌ها

اين پست به طريقه‌ی استفاده از Google Reader می‌پردازد. برای استفاده از اين خبرخوان شما به اکانت گوگل (جی‌ميل) احتياج خواهيد داشت. اگر جی‌ميل نداريد آدرس ايميل‌تان را کامنت بگذاريد تا برايتان دعوت‌نامه ارسال کنم (به تعداد محدود!)
پس از انجام دادن توصيه‌های اين پست شما:

  • کم‌تر نياز به بلاگ‌رولينگ خواهيد داشت.
  • اگر از اينترنت فيلترشده استفاده می‌کنيد، خواهيد توانست مطالب تعدادی از سايتهای خبری و وبلاگهای فيلترشده را ببينيد. توجه کنيد که اين روش «فيلترشکن» نيست، تنها نوشته‌های فيلترشده با اين روش قابل ديدن خواهند بود.
  • اگر همين الآن هم از خبرخوان استفاده می‌کنيد، راهی ساده برای اضافه کردن تعداد زيادی فيد به خبرخوان، يا به اشتراک گذاشتن فيدهای خودتان را ياد می‌گيريد.

دستورالعمل

  1. فيدِ تعداد نسبتاً زيادی از وبلاگ‌های فارسی و تعدادی از سايت‌های خبری از اين‌جا قابل دانلود است، آن را دانلود کنيد (کليک راست،‌ Save Target as يا گزينه‌ی مشابه را انتخاب کنيد و فايل را جايی ذخيره کنيد که يادتان بماند. فايل XML و با فرمت OPML است).
  2. به Google Reader برويد و با استفاده از اکانت گوگلی که داريد، ثبت نام کنيد. اين سرويس هنوز در آزمايشگاه گوگل است اما به خوبی کار می‌کند.
  3. در پايين صفحه، سمت چپ، لينک با عنوان Manage subscriptions را بيابيد و روی آن کليک کنيد.
  4. گزينه‌ی Import/Export را انتخاب کنيد.
  5. از طريق دکمه‌ی Browse، فايل دانلود شده در مرحله‌ی 1 را به عنوان فايل OPML آپلود کنيد.

بعد از انجام اين مرحله‌ها، می‌توانيد فيد وبلاگ‌های مورد علاقه‌ی خودتان را هم به فهرست اضافه کنيد (يا آن‌هايی را که نمی‌پسنديد حذف کنيد). بعد از اين هر وقت در گوگل ريدر وارد شويد تنها فهرست مطالب سايت‌ها و وبلاگ‌های به روزشده را به ترتيب زمان به روز شدن خواهيد ديد.

يکی از امکانات جالب گوگل ريدر امکان به اشتراک گذاشتن مطالبی در فيدهاست که به نظرتان جالب آمده. فکر کنم اين امکان جايگزين خيلی خوبی برای لينک‌دونی‌های رايج باشد. برای مثال صفحه‌ی فيدهای انتخابی من را ببينيد.

هر خبرخوان ديگری که قابليت import فايل‌های OPML را داشته باشد، به جای گوگل ريدر قابل استفاده است. برای به اشتراک گذاشتن فيدهای خودتان در خبرخوان، می‌توانيد از گزينه‌ی export استفاده کنيد. مزايای گوگل ريدر را به سرعت در حين استفاده از آن خواهيد ديد.

توضيح

بعضی از وبلاگ‌های معروف و محبوب (مثل الپر و وب‌نوشته‌های آقای ابطحی) فيد ندارند، بعضی ديگر ممکن است داشته باشند و من نديده باشم. فيد «يک ليوان چای داغ» آقای قدوسی هم کار نمی‌کند. بعضی فيدها از لحاظ زمان خراب هستند (مثل باران در دهان نيمه باز، کاريز) در مجموع، اغلب سايت‌های دات کام مشکلات بسيار بيشتری در زمينه‌ی فيد دارند تا وبلاگ‌هايی که بلاگر، بلاگفا و حتی پرشين‌بلاگ به آن‌ها سرويس می‌دهند. مثلاً سايت زيتون فيد ندارد و از فيد زيتونک در بلاگسپات استفاده شد.

در نهايت، اگر وبلاگی از وبلاگ‌های دوستان در اين فهرست فراموش شده عذر می‌خواهم. فهرست را با عجله درست کرده‌ام و اگر نقص‌هايش را بگوييد اصلاح می‌شود، ضمن اين که اگر وبلاگ داريد خودتان هم می‌توانيد فهرست دلخواه خودتان را export کنيد و در وبلاگ خودتان بگذاريد.


پی‌نوشت: سيبيل عزيز نوشته که من اين روش را اختراع کرده‌ام در حالی که حداکثر يک معرفی و راه‌نمايی است.

پی‌نوشت 2: فيدهای به اشتراک گذاشته‌ی گوگل ريدر را می‌توانيد با افزودن يک اسکريپت ساده در وبلاگ‌تان قرار دهيد، نتيجه‌اش را سمت راست همين صفحه می‌بينيد. مزيت اين جور لينک‌دونی اين است که همان‌وقت که داريد در خبرخوان مطلب را می‌خوانيد، در انتهای مطلب مورد علاقه‌تان يک کليک روی گزينه‌ی share می‌کنيد و لينک (به همراه عنوان و اسم نويسنده) به لينک‌دونی‌تان اضافه می‌شود. عيب‌اش کم بودن انعطاف در ظاهر لينک‌دونی است. مثلاً راست‌به‌چپ بودن جهت نوشتار را نمی‌توانيد تغيير بدهيد. به علاوه، برای «لينک دادن» از اين طريق، محدود به فيدهايی هستيد که در گوگل ريدر مشترک‌شان شده‌ايد. عيب ديگرش، مثل همه‌ی اسکريپت‌ها، کند کردن بارگذاری صفحه است. با اين حال اگر به داشتن لينک‌دونی علاقه‌منديد، با اين روش در وقت‌تان صرفه‌جويی خواهيد کرد.
اگر بارگذاری صفحه برای دوستانی که از اينترنت dial-up استفاده می‌کنند خيلی کند شده لطفاً خبر بدهند تا اسکريپت را بردارم.

پی‌نوشت 3: فيد الپر و چای داغ پيدا شد (ظاهراً Movable Type سرخود فيد می‌سازد) ولی وبلاگ‌های دات‌کام جالب ديگری هستند که فيد ندارند. فيدهای جديد را اضافه کرده‌ام و خواهم کرد (از پيشنهادها استقبال می‌شود).
مهدی نويسنده‌ی روبو و مدير فيدر doxdo در پاسخ به ايميل من، لطف کرده و فايل OPML فيدهای خودش را فرستاده که از فهرست من کامل‌تر است (البته شامل عنکبوت نيست) و در ضمن در وبلاگ خودش هم با اين شکل: فيدهايش را به اشتراک گذاشته‌است، که ايده‌ی خوبی است (در واقع، ايده‌ی اصلی نوشته‌ی فوق همين است) و به ديگر دوستان پيشنهاد می‌شود.

23 comments:

Sibil گفت...

آقا این مهندس گوگل ريدر به نظرم خيلی مهندسه کاش بگيم این نانا يکم فحش بارش کنه!! در ضمن آقايونا خانومانا من در مرام و معرفت از این آق امين عنکبوت کم ندارم...جی ميل می ميل خواستين...سيم سوت ايميل بزنيد در خدمت باشيم...

Sibil گفت...

آقا دستت درد نکنه...حتی من خنگ خواب آلود هم تونستم کارش بندازم...

ناشناس گفت...

استفاده از tor یا مشابهش جابتره!
ولی اینم غیر قابل مقابلس!
نقدی نوشتم به هودر
یه سر بزن

ناشناس گفت...

سلام امین
در مورد تایم لاین رسانه در هزارتو نظر و بازخورد خواسته‌بودی:
۱- از "وبلاگ" هیچ اسمی نیاورده‌ای.
۲- ازراه‌اندازی "رادیو و تلویزیون ملی ایران" چیزی نیامده‌بود. (هم‌چنین نخستین فیلم ایرانی که گویا دختر لر بوده‌است یا نخستین روزنامه فارسی)
۳- موضوع سلمان رشدی به‌نظر بی‌ربط و لایتچسبک می‌آمد.
۴- برخی کتاب‌های انتخابی توجیه حضورشان در متن معلوم‌نیست.
۵- می‌شد از نخستین دایره‌المعارف ها هم گفت. (و از اصحاب دایره‌المعارف که گویا خیلی مؤثر هم بوده‌اند)
۶- اس‌ام‌اس هم رسانه‌ی نوینی است، نه؟

ناشناس گفت...

برای وبلاگ آقای قدوسی می توانید از ATOM استفاده كنید:
http://chaay.ghoddusi.com/atom.xml

ملا حسنی گفت...

merci
khoda be shoma kheir dehad.

ناشناس گفت...

salam
man ye accounte gmail mikhastam age lotf konin
merci
aadresam:samanehhp@yahoo.com

ناشناس گفت...

سلام، ببخشيد فضولي مي كنم ولي من اين سرويس رو امتحان نكردم، منظورم گوگل ريدره، ولي اگر فقط مي خواين يك سايتي فيد هاي مورد نظرتون رو مديريت كنه سايت اسكويت هم همين كارو انجام ميده، من خودم يه سري فيد اونجا گذاشتم كه وقتي پابليش ميشن برام ايميل ميشه، البته نمي دونم ميشه از اون فيد ها براي انتشار در بلاگ استفاده كرده يا خير ولي اونم بد سرويسي نيست. ثبت نام كردن هم خيلي راحته، فقط يك آدرس ايميل و يك پسورد مي خواد، مطلقا هم اسپم نفرستاده تا حالا يا ايميل تبليغاتي، هر از گاهي نيوزلتر خود اسكوئيت ايميل ميشه با حجم خيلي پايين. البته احتمالا سرويس گوگل كاملتره. ممنون از اطلاعاتي كه اينجا گذاشتيد

www.squeet.com

ناشناس گفت...

salam lotfan yek davat name baray g- mail baram befrestin

qomzax@yahoo.com

ba sepas

ناشناس گفت...

سلام و ممنون از معرفی تون. اگه هنوز براتون مقدوره من هم یه اکانت از
گوگل نیاز دارم. پیشاپیش متشکرم.
hana_aoei@yahoo.com

ناشناس گفت...

اكانت گوگل كه جيميل نيست همه مي تونند براي استفاده از گوگل ريدر از يك اكانت گوگل بسازند هرچند كه البته به جي ميل دسترسي نخواهند داشت

Amin گفت...

محمد عزيز، ديدم درست می‌گوييد و نيازی به جی‌ميل ندارد. با اين حال تا 15 تا دعوت‌نامه‌ی ديگر که باقی مانده بر سر قول‌ام هستم.

ناشناس گفت...

man ham niyaz be account g-mail daram. mitonam khahesh konam ke baraye man ham befrestin be in adres?
vpa121@yahoo.com

ناشناس گفت...

بسیار متشکرم از لطفی که فرمودید. ارسال دعوتنامه ی گوگل منظورم هستش. باز هم سپاسگزارم.
هانا

ناشناس گفت...

مطلب جالبي بود.
البته من قبلا از اين كار استفاده مي‌كردم.
ولي به فكر نرسيده بود توي بلاگم بنويسم.
راستي من قبلا در مورد گوگل ريدر نوشتم.
اگه دوست داشتي يه نگاه كن.

اين سايت جديد بابك وب به نام فرام تهران هم با اينكه مطالبش رو قابل نمايش نكرده توي گوگل ريدر قابل ديدن هست.

ناشناس گفت...

مطلب آموزنده ای بود..
باحاله

ناشناس گفت...

برادر جان دیگه این روش ها قدیمی شده
من خودم الان دارم از نرم افزار feeddemon استفاده می کنم نرم افزار بسیار خوبیه
به عنوان مثال من الان تقریبا فید بیشتر از 100 تا سایت خبری و وبلاگ رو توش وارد کردم و بعد از اینکه کانکت میشه نرم افزار رو اجرا می کنم و این نرم افزار به طور اتوامتیک تمام فیدها رو بررسی می کنه و آپدیت ها رو نشون میده همه 100 تا سایتو . تقریبا در زمان یک ربع ساعت همشونکه بیشتر از 400 تا مطلب میشه میاد
بعد خیلی راحت دیسکانکت میشم و مطالب رو میخونم
در ضمن فایل opml خودمو هم تو وبلاگ گذاشتم اگه خواستید یه نگاه بکنید

ناشناس گفت...

والله ما هم یه چیزی توی همین مایه ها توضیح دادیم ولی گویا ملت ساسنور شده تحویل نگرفتند
http://pc.hasanagha.org/2006/06/post_5.php

پولاد همایونی گفت...

رفیق عزیز بسیار خوب و سودمند بود.سبیل هم که مهر تائید را زد و حسن آقا هم که به ملت گفته بود برای گریز از سانسور از این فید خوان ها استفاده کنند. دم همگی گرم. راستی عنکبوت عزیز آن اسکریپت را که فید خوان را در وب لاگ بازتاب می دهد از کجا برداریم. توی خود صفحه گوگل خوان هست یا باید خودمان درست کنیم. باز هم سپاس و درود بر تو . یارباقی. دیدار باقی

Amin گفت...

هادی عزيز
گوگل ريدر از چند نظر به نرم‌افزارهای مستقل خبرخوان برتری دارد. يکی همين به اشتراک گذاشتن فيدها است. ديگری اين که گوگل هميشه در حال اضافه کردن خدمات است و می‌شود انتظار داشت بهتر از اين هم بشود، با توجه به اين که هنوز در آزمايشگاه است. در ضمن تمام فيدها توسط سرور گوگل خوانده می‌شوند و بعد برای شما ارسال می‌شوند، در نتيجه به نوعی واسطه (proxy) هم محسوب می‌شود.

خُسن آقای عزيز
توضيحات شما کامل‌تر از توضيحات اين‌جا است اما افزون بر فيلتر بودن سايت شما، نکته‌ی ديگری که فکر کنم باعث توجه به راهنمای اين‌جا شده، همان فايل opml است که با import کردن‌اش کار استفاده از فيدها بسيار راحت‌تر شده‌است، و شرايط اضطراری که در خراب بودن بلاگ‌رولينگ و دودردو هم‌زمان ايجاد شد.

پولاد همايونی عزيز
برای پيدا کردن اسکريپت مورد نظر، در منوی سمت راست در گوگل ريدر گزينه ی
Shared items
را پيدا کنيد و روی آن کليک کنيد. در صفحه ی باز شده، لينکی هست زير عنوان Put a clip on your site، روی آن کليک کنيد تا يک صفحه ی پاپ آپ باز شود. نظيمات رنگ و عنوان و تعداد لينکهای مورد نمايش را انجام دهيد و سپس متن اسکريپت ايجاد شده را کپی و در قالب وبلاگ خودتان در جايی مناسب بچسبانيد.

ناشناس گفت...

ba salam davatname G-mail mikhastam mamnon misham age baram befresti:mustafa_18_2003@yahoo.com

ناشناس گفت...

lotfan yek davatname g-mail be in address beferest

koorosh_esm@YAHOO.COM

ناشناس گفت...

سلام .. ضمن تشکر فراوان از راهنمایی هایی که کردید. سئوالی دارم. من از پرشین بلاگ استفاده می کنم که مثلاً فید را هم اخیراً به وبلاگ ها اضافه کرده. اما من نمی توانم در مورد وبلاگ خودم آدرس مورد نظر را پیدا کنم. و همینطور در خصوص سایر وبلاگ های پرشین بلاگ. ممنون می شوم اگر راهنمایی کنید.

بايگانی