شنبه، تیر ۱۱، ۱۳۸۴

زمين‌بازی

کشف گوگل زمين برای من مثل يک تجربه‌ی معنوی بوده‌است، و يک جور نگاه جديد به سياره‌ی کوچکی که تنها قرارگاه ما در اين هستی است برايم ايجاد کرده است. به ثانيه‌ای می‌توان به هر نقطه‌ی زمين سرک کشيد، و بناهای معروف و شهرهای ناشناس را از جايی تماشا کرد که توريست‌ها هم بخت اين جور تماشا را به جز چند دقيقه‌ای در هواپيما ندارند. با اشاره‌ی انگشتی و چرخاندن چرخ ماوس می‌توان چنان به سرعت اوج گرفت که از عهده‌ی شاتل خارج است و با چرخشی معکوس، می‌توان سقوطی آزاد را تجربه کرد.
از همه جالب‌تر آن که، بسياری از عوارض گود و برجسته‌ی زمين را می‌توان حتی به طور سه بعدی تماشا کرد! تصور کنيد برای کسی که از کودکی يک نقشه‌ی ساده ساعت‌ها ذهنش را مشغول می‌کرده، اين بازی جديد چقدر اعتيادآور می‌تواند باشد.
چند نمای جالب از تصاوير گوگل زمين را اينجا می‌گذارم، اگر چه تجربه‌ی گشت و گذار زنده و متحرک چيز ديگری است. روی عکس‌ها کليک کنيد تا نسخه‌ی بزرگ‌تر آن‌ها را ببينيد.


308Kb
ايران از ارتفاع 2000 کيلومتر... چقدر نمکزار داريم.


160Kb
تهران، کرج و قم در اين تصوير ديده می‌شوند. اگر رمان سيمين دانشور را خوانده باشيد جزيره‌ی سرگردانی را هم می‌توانيد پيدا کنيد (اگر پيدا نکرديد اينجا کليک کنيد). فکر می‌کنيد آن نقطه‌ی سفيد که دورش دايره کشيده شده کجاست؟


234Kb
قله‌ی دماوند از بالا. يکی از زيباترين کوه‌هايی که می‌شود ديد. تعصبی در کار نيست، فوجی را هم از بالا ديده‌ام، به پای اين نمی‌رسد!


431Kb
تهران، دشت ورامين، دماوند و دريای مازندران، از ارتفاع 20 کيلومتری.


522Kb
تهران از بالا (مثلاً پارک لاله را پيدا کنيد!)


195Kb
قله‌ی سبلان (اگر اشتباه نکنم!)


182Kb
اورست. کوه‌های آتش‌فشانی مثل دماوند از اين قشنگ‌ترند.


144Kb
اهرام سه‌گانه.


71Kb
اين چيست؟ راهنمايی: در نيويورک است.

182Kb
اينجا کجاست؟ راهنمايی: به نقطه‌ی سفيد وسط عکس توجه کنيد.

3 comments:

ناشناس گفت...

ممنون، من هنوز فکر می‌کردم نسخه‌ی رایگان رو عرضه نکردن. بعضی جاهای ایران مثل آبادان و بوشهر زوم خیلی زیادی داره. البته الان گوکل مپز هم همه‌ی این تصاویر رو قرار داده. در ضمن اون مصاحبه‌ی شان پن که راجع بهش در «وبلاگ زمستان» است نظر داده‌ای طنز است و توسط خود او نوشته نشده.

ناشناس گفت...

اون آخری به بت‌کده مسلمونا می‌زنه. حزبلی نافرم که!

ناشناس گفت...

من هم اولین کاری که کردم این بود که با گوگل ایران را گشتم.حیف که وضوحش برای ایران پایینه.اون عکسی که از سبلان گرفتید خیلی جالبه.اشکالاتی داره.مثلا من دماوند را جستجو می کردم ولی نتیجه ای ارائه نمی‌کردو
ممنونم از عسکسهای زیبایی که در وبلاگ گذاشته اید.

بايگانی