شنبه، آبان ۲۷، ۱۳۸۵

نژادپرستی و ژنتيک

چند روز پيش کانال4 بريتانيا يک مستند پخش کرد به اسم 100 در صد انگليسی که از هشت نفر آدم نژادپرست انگليسی که بسيار از نابودی ارزش‌ها و نژاد پاک انگليسی به دست خارجی‌ها ناراحت بودند نمونه‌ی ژنی می‌گرفتند و معلوم می‌شد که واقعاً چقدر به نژاد اروپای شمالی مربوط می‌شوند. جالب اين که بعضی از آن‌ها نتايج‌شان زير نرمال بود، يکی که از چينی‌ها خوش‌اش نمی‌آمد نژاد زرد در ژن‌هايش يافت شد. ديگری آن‌قدر اصالت‌گرا بود که حتی نوادگان نورمن‌هايی که در سال 1066 ميلادی آخرين شاه انگلو-ساکسون (Harold Godwinson) را کشتند، انگليسی نمی‌دانست و در واقع انگليسی بودن خاندان سلطنتی انگليس را هم نفی می‌کرد و برای اثبات اصالت انگليسی، هزار سال سند برای اجداد آنگلو-ساکسون داشتن را لازم می‌دانست، اما نمونه‌ی ژنی‌اش آن‌قدر آشفته بود که متخصص مربوط می‌گفت اگر اين نمونه را به طور ناشناس به من می‌دادند، می‌گفتم مربوط به کولی‌های اروپای مرکزی است! اين خانم موقع گرفتن نتايج بررسی ژن جلوی دوربين، سعی کرد آرامش خودش را حفظ کند اما کولی‌گری‌اش را وقتی بروز داد که بعداً عوامل برنامه را تهديد به واکنش قانونی کرد.
کمدينی هم بود که ابتدا در بحث می‌گفت بايد بيش از دويست سال اجداد انگليسی داشت تا انگليسی بود؛ و انگليسی نمی‌شود سياه، سبزه، با موها يا چشمان تيره باشد. و البته حتی اگر يک آلمانی که هم‌نژاد انگليسی‌هاست در انگلستان ساکن شود و بچه‌هايش اين‌جا به دنيا بيايند و بزرگ شوند، در نهايت آن‌ها English نيستند بلکه English-bred هستند. اين آدم ادعای ژن صد در صد انگليسی داشت اما بعد از گرفتن نتيجه‌ی آزمايش ژنی، شروع کرد به بلند بلند جلوی دوربين فکر کردن و در نهايت به اين نتيجه رسيد که حتی همان نسل اول بچه‌های مهاجران خارجی هم انگليسی هستند.
حالا نکته‌ی اخلاقی اين ماجرا برای ما «ايرانيان سرافراز آريايی» کجاست؟ تفاوت ملت انگليسی با ملت ايران اين است که سال‌ها سابقه‌ی اشرافی، نگه داشتن شجره‌نامه‌ها و family trees و غيره دارد، ملتی که به دليل زيستن در جزيره‌ای که بسيار کم‌تر از خاک ايران به آن يورش شده، بسيار کم‌تر قبايل کم‌فرهنگ شهر‌هايش را آتش زده‌اند و نژاد و تخم و ترکه‌ی سربازان‌شان را در زنان شهرها به يادگار گذاشته‌اند. می‌شود حدس زد که ايران از لحاظ تنوع نژادی بسيار آشفته‌تر خواهد بود. پس دفعه‌ی بعد که هر ايرانی باشرف و اصيل خواست از نژاد آريايی صحبت کند، ازش بخواهيم که آزمايش ژنتيک خودش را هم ضميمه کند ببينيم چند درصد ژن‌های عربی، مغولی و ترکی دارد.
و راستش همان موقع ديدن مستند، بلافاصله ياد اين نوشته‌ی هپلی افتادم.
* * *

اين که دو سه تا نوشته‌ی اخير بازتاب کمی داشته، کمی مايه‌ی سرخوردگی است. احتمالاً باز زيادی شور و هيجان به خرج داده‌ام که طبق تجربه معمولاً نتيجه‌اش همين است.

9 comments:

ناشناس گفت...

سلام. «اما کولی‌گری‌اش را وقتی بروز داد که...». کولی گری را چطوری بروز می دهند؟

ناشناس گفت...

این کولی‌گری مشابه آن جهودبازی است؟ این مطلب درباره نژادپرستی است، می‌فرمایید دم خروس را چه کنیم؟

ناشناس گفت...

یکم اینکه کولی گری یک اصطلاح است، گیری که داده اند ملا لغتی است.
در باب آریایی نشانها عرض شود با این امت انگلیسی یک چیزی دارند بهش بنازند، این آریایی نشانها با سه چهار ستون می نازند
سوم ما بالاخره نفهمیدیم چرا این همه بازتاب برایت مهم است. البته شدید مایلم طیف کامنت گذاران وبلاگم را با مال تو عوض کنم.

عمو اروند گفت...

خوب ازین بابت من خیالم راحت‌است که نژادم، حداقل نصف آن به کوروش و داریوش نمی‌رسد، نه اینکه داشتن ژن ایرانی را ننگی بدانم، ولی چون مادرم" سیده" است(البته اگر در شجره‌نامه او تقلبی نشده باشد) خوب مسلم است که من پنجاه در صد ژن من عرب است

Amin گفت...

مانی و ناشناس عزيز
جواب‌تان يک نوشته‌ی جديد شد.

ميرزا جان
از دفاعت ممنون. فقط نمی‌دانم کامنت‌نويسان وبلاگ‌ات را با چه چيز اين‌جا می‌خواهی عوض کنی؟

رؤيای عزيز
دوستی ديگر هم در کامنتهای نوشته‌های قبل در مورد سرويس‌دهنده‌ی خودش اين خبر را داده که خوش‌حال‌کننده است اگر تصميم بگيرند فيلتر را بردارند. با اين حال از آمار وبلاگ‌ام متوجه شده‌ام که سرويس‌دهندگان بزرگ و اصلی مثل پارس‌آنلاين که قبلاً قسمت عمده‌ای از خوانندگان‌ام از آن‌جا می‌آمدند، دسترسی را قطع کرده‌اند.

عمو اروند گرامی
من هم از لحاظ راحتی خاطر با شما شريکم. فقط بگويم دو سه نسل قبل خاندان مادری‌ام زرتشتی بوده‌اند و خاندان پدری‌ام جد اندر جد از سادات بوده‌اند (که البته کسی اخيراً در مورد صحت انتساب شک کرده!) بنابراين دو فرقه‌ی کمی متعصب از لحاظ نژاد و نسب، به نوعی به هم رسيده‌اند و اين آشتی قبلاً اتفاق افتاده است.

ناشناس گفت...

gardashim, ba san fikr elisan ke farslar nejhadparast dayillar?
vaghti farslar turklare maskhara elillar, yani inke nejhanparastdilar va ozlarin yukharitar az bagiya bilillar.

Amin گفت...

anonymous e aziz,
turki bilmiram.

ناشناس گفت...

به عمو اروند:
دلیل نمی‌شود شما پنجاه درصد ژن‌های‌تان عرب باشد حتی اگر پدر و مادرتان هر دو سید باشند. پدر و مادرهای آن‌ها که الزاما هر دو عرب نبوده‌اند و همین‌طور تا آخر.

ناشناس گفت...

من یکی که خیلی دلم میخواد واقعا همچین آزمایش ژنتیکی انجام بدم، ببینم بلاخره چقدرم آریایی هست و چقدر عرب!!

راستی وبلاگت ایران فیلتره (پارس آفلاین)

بايگانی