جمعه، مرداد ۰۹، ۱۳۸۸

خصومت شخصی

از من می‌پرسد «چه خصومت شخصی‌ای با آیت‌الله خامنه‌ای داری؟ مشخص است که مشکلِ ما فردِ او نیست، چرا عبرت نمی‌گیری از انقلابی که ما کردیم؟ می‌گفتیم «تا شاه کفن نشود این وطن وطن نشود». خیلی زودتر از آن که فکر می‌کردیم کفن شد شاه. اما این وطن آیا وطنِ ما شد؟ یا باز به بسیاری از ما به هر طریق گفتند که این‌جا وطنِ تو نیست و سهمی از این کشور نداریم؟ خاطرات را که می‌خوانم و می‌بینم که هیچ آن دیوی نیست که از او ساخته بودیم. حتی تراژدی است زندگی‌اش؛ کاری در حد کینگ لیر می‌توان نوشت از این زندگی. حتی برایش دل می‌سوزانیم، کار به جایی می‌رسد که ابراهیم گلستان، که به قولِ خودش تراژدیِ شخصی زیاد بوده در زندگی‌اش و بر بسیاری نگریسته، جلوی دوربین اختیار از دست می‌دهد و بر تراژدیِ محمدرضاشاهی می‌گرید!»

می‌گویم «چه بسا ما هم بعدها بر تراژدی خامنه‌ای بگرییم. خصومت شخصی نیست. خامنه‌ای بتِ بزرگ است که باید شکست. نمادِ نظم و نظامی است که اساس‌اش بر ستم و تبعیض است. مریدِ او در این کشور، حتی اگر شایستگی نداشته باشد، می‌تواند به صرفِ ارادت بر صدر بنشیند و قدر ببیند و مخالفِ او با هر شایستگی جایش در اوین و کهریزک است. برای این مریدان، اگر عکس‌اش پاره شود یا شعاری علیهِ او داده شود سزایش به آتش کشیدن خوابگاهِ دانشجویان و کشتن و کور کردن و از بالای ساختمان پایین انداختن است. این ستم‌گری عاشقانه و آن عشقِ خون‌آلود را باید شکست.
صد سال تحلیلِ و استدلال در بی‌پایه بودنِ ولایتِ فقیه و ناعادلانه بودنِ حکومت دینی نمی‌تواند حریفِ آن عواطف شود. هزار سال بحثِ توحیدِ نوح اثر یک روز بت‌شکنیِ ابراهیم را ندارد - البته که شکستنِ بت کار دردناکی است. میلیون‌ها آدم به این سنگ بی‌خاصیت دخیل بسته‌اند و عواطف‌شان به هر تراشِ هنرمندانه‌ی سنگ و نگاهِ او بسته است. به علاوه بت اثری است نفیس و هنرِ فراوان در آن به کار رفته است.»

5 comments:

ناشناس گفت...

دوشنبه ۱۲ مرداد روز تنفیذ احمدی نژاد است. همه با هم این روز مهم را به کامشان زهر خواهیم کرد. مراسم تنفیذ در مجلس شورای اسلامی انجام میشود. اما همانطور که تجربه روز چهلم شهدا نشان داد ما حتا اگر در یک محل جمع نشویم قادر هستیم حضور و رشد جنبش سبز را به رخ طرف مقابل بکشیم. بنابر این در تهران هر کس میتواند در میدان بهارستان (مجلس) و بقیه هم در بقیه میادین مهم تهران مخصوصاً انقلاب و ولی‌ عصر و آزادی تجمع خواهیم کرد.

قرار ما دوشنبه ۱۲ مرداد ساعت ۵ بعد از ظهر

تهران: میدان بهارستان و بقیه میادین اصلی‌ تهران

و در بقیه شهرستان‌ها نیز در میادین مهم شهرمان جمع خواهیم شد.

اگر هر کس در این فرصت کوتاه به ۱۰ نفر اطلاع دهد نشان خواهیم داد که ما بی‌ شماری

ناشناس گفت...

دوست عزیز تا آنجا که من میدانم تنفیذ (امضای حکم ریاست جمهوری توسط رهبر) بروال همیشگی احتمالاً در بیت (مقر خامنه ای در پاستور) انجام میشود. همانطور که در زمان خمینی در جماران انجام میشد.
مراسم تحلیف (سوگند رئیس جمهوری) در مجلی و در 14 مرداد برگزار میشود.
البته برای هر دو مناسبت میتوان و بلکه باید برنامه داشت.

ناشناس گفت...

"صد سال تحلیلِ و استدلال در بی‌پایه بودنِ ولایتِ فقیه و ناعادلانه بودنِ حکومت دینی نمی‌تواند حریفِ آن عواطف شود. هزار سال بحثِ توحیدِ نوح اثر یک روز بت‌شکنیِ ابراهیم را ندارد"

میانبر در این امر مانند هر موضوع به اندازه کافی پیجیده دیگری در دراز مدت باعث سقوط به سطحی پستتر از نقطه شروع می شود. بت شکنی ابراهیم استوار بر هزار سال روشنگری نوح است. تنبلی نکنید ولتیر های ایران زمین.

بوف بصیر گفت...

بت‌شکنی کاری لازم است. اما مهم‌تر از آن ریشه‌کن کردن بت‌پرستی است. اگر چنین نشود، با شکستن هر بت، بتی تازه ساخته خواهد شد.
شما را به خواندن یادداشت اخیرم درباره‌ی «دشمن» و «دشمن‌ستیزی» فرا می‌خوانم.

نیم گفت...

درود بر تو
لذت بردم

بايگانی