پنجشنبه، آبان ۲۵، ۱۳۸۵

کتاب فيڶٿڕ

يک هفته پيش نويسنده‌ی گرامی مانامهر برای اولين بار به من خبر داد که وبلاگ من از طريق سرويس‌دهنده‌ی اينترنتی‌اش ديده نمی‌شود. خوانندگان ديگر هم به تدريج به تواتر و تکرار اين خبر افزودند و بعضی از دوستان عزيز که اصلاً گمان نمی‌کردم از وبلاگ من خوش‌شان بيايد هم در بين‌شان بودند که باعث خوش‌بختی و آغاز آشنايی شد.

از همه‌ی اين دوستان و لطف‌شان ممنون‌ام. به خصوص از محسن عزيز متشکرم که در سايت اينبلاگز برای عنکبوت آينه ساخته‌است.

قبل از آن چند مطلب (طبق معمول، همان نظريات بی‌مزه) در ذهن‌ام بود برای نوشتن، که بعد از قطعی شدن خبر بسته شدن دست‌رسی به وبلاگم ديگر چندان دست و دلم به نوشتن‌شان نمی‌رفت. نتيجه‌اش دو سه تا پست مبتذل اخير شد که تازه يکی از پست‌ها را هم حذف کرده‌ام.

به نظرم رسيد که کاری را که مدت‌ها در ذهن‌ام بود انجام بدهم و يک کتاب ويکی، به اسم کتاب فيڶٿڕ درباره‌ی روش‌های گذر از سانسور اينترنت باز کنم. در نتيجه‌ی جست‌وجويی گذرا فهميدم بسياری از طرح‌هايی که در ذهن‌ام بوده قبلاً انجام شده‌است. يک نوشته‌ی مختصر در همان سايت ويکی نَسک درباره‌ی گذشتن از فيلتر وجود داشت. سايت جامع و عالی no-filter که ظاهراً سه چهار ماهی است فعال شده، اغلب ايده‌های فنی را پوشش می‌دهد. و البته خودش هم فيلتر شده‌است.

اما هنوز هم بعضی ايده‌ها برای کتاب فيڶٿڕ هست که يک سايت تخصصی و فنی نمی‌تواند پوشش بدهد. اين ايده‌ها را هر کس که مخالف سانسور است و حاضر است برای آزادی بيان کار کند می‌تواند به کتاب فيڶٿڕ اضافه کند. (يک نمونه‌ی فوری اين بود: از قضا آقای قدوسی را آنلاين گير آوردم و با آن که اصرار داشتند که زودتر (حدود ساعت 5 به وقت وين!) به رخت‌خواب بروند تا برای امتحان تافل خواب نمانند، ايشان را به حرف گرفتم که ادعای عجيبی مطرح کردند در مورد اين که حتی می‌شود درباره‌ی اقتصاد سانسور و آزادی بيان صحبت کرد. من که بعيد می‌دانم!)

در ساختار فعلی کتاب هم (که هنوز از محتوا پر نشده) ايده‌هايی برای نوشتن درباره‌ی آزادی بيان از زوايای مختلف هست و بازتاب‌های اجتماعی و انسانی سانسور هم مورد توجه قرار گرفته. يک ايده‌ی خوب برای وبلاگ‌نويسان فيلترشده اين است که تاريخ فيلتر شدن، علتی که برای فيلتر شدن حدس می‌زنند و اولين نوشته‌ای که درباره‌ی فيلتر شدن نوشته‌اند را در اين صفحه‌ی کتاب فيڶٿڕ قرار دهند.

4 comments:

ناشناس گفت...

دستت درد نکنه، اما چهار تا الگوی ناوبری هم بساز که معلوم باشه چی به چیه. این‌ها رو در صفحه‌ای با پیش‌وند الگو (الگو:مثال) درست می‌کنی و به همه صفحه‌های مربوطه با دستور {{مثال}} اضافه می‌کنی.

ناشناس گفت...

بعد از عرض تسلیت و امثالهم امیدواریم این فیلترینگ باعث نشود کار و بار وبلاگ را تعطیل کنی.
اصولاً فیلترینگ ستری است که دیر یا زود در هر وبلاگی که به درد بخورد می خوابد.
ما که از دست مخابرات این خراب شده جسته ایم و فیلترینگش بر ما کار ساز نیست. فلذا امید داریم تعطیل نفرمایی.

ناشناس گفت...

امین جان! ما که می خوانیم،فیلتر کنند یا نکنند هم فرقی برای مان نمی کند. پس لبخند بزن و همچنان ادامه بده رفیق!

ناشناس گفت...

سلام. خسته نباشید. من از ایران هستم و به وبلاگ شما راحت دسترسی دارم. بقیه سایتهایی که توی این پست اسمشون رو آوردید از جمله نوفیلتر هیچکدومشون هنوز فیلتر نشدند.

بايگانی