جمعه، اردیبهشت ۰۸، ۱۳۸۵

تحفه‌ی نطنز

کسانی که به زمين‌بازی با Google Earth علاقه دارند می‌دانند که به جز نقاط مسکونی اروپا و امريکای شمالی، عکس‌های گوگل در تمام عراق و بيشتر قسمت‌های افغانستان هم بسيار دقيق است. اما تا مدتی قبل کيفيت عکس‌ها در تمام ايران (به جز قسمت‌هايی از بوشهر و اروند رود) پايين بود.
امروز که ايران را نگاه می‌کردم، متوجه شدم چند قسمت را با نقشه‌های بهتر و دقيق‌تر وصله کرده‌اند. قبلاً اگر از ارتفاع ده کيلومتر به زمين نزديک‌تر می‌شدم وضوح تصوير ديگر اضافه نمی‌شد؛ اما ديدم برای چند قسمت وضوح را تا حدی بالا برده‌اند که می‌توان تا حدود دو کيلومتر تصويرهای مناسب داشت. اين چند نقطه در نزديکی نطنز، ساغند و اصفهان هستند و می‌شود حدس زد که تأسيسات هسته‌ای ايران در اين نقاط قرار دارند.


Natanz Uranium Enrichment Facilities - From Google Earth
تأسيسات غنی‌سازی نطنز، حاصل چسباندن موزائيکی عکس‌های گوگل زمين به هم. برای تصوير بزرگ‌تر (3048 در 2683 پيکسل - 1450 کيلوبايت) روی عکس کليک کنيد.

اگر برنامه‌ی Google Earth را روی کامپيوتر خودتان نصب‌شده و پهنای باند اينترنت مناسب داريد ، می‌توانيد اين نقاط را با کليک روی لينک‌های زير ببينيد:
از درستی مکان‌ها مطمئن نيستم، با اين حال عکس ماهواره‌ای ديگری از تأسيسات نطنز در اين سايت به عنوان «پايگاه نظامی» ثبت شده‌است.

5 comments:

ناشناس گفت...

آره یک دو هفته ای می شه. یک مربع کنار انزلی، یکی در استان گلستان، یکی نزدیک تهران وسط بیابون و تاسیسات آب سنگین اراک هم اضافه شدن.

ناشناس گفت...

حالا این چه مدلیه که فایل ها رو جدا کردی؟ همه رو در یکی ذخیره می کردی دیگه.

ناشناس گفت...

این هم کل نقاط دقت بالای ایران: پیوند

Amin گفت...

دوست بی‌نام عزيز
خيلی ممنون از زحمتی که برای پيدا کردن نقاط دقت بالای ايران کشيديد، بسيار جالب بود.
دليل جدا ذخيره کردن فايل‌ها اين بود که نمی‌دانستم می‌شود يک پوشه شامل نقاط را يک جا ذخيره کرد. البته جدا بودن نقاط برای موتورهای جستجو هم فوايدی دارد.

ناشناس گفت...

البته. راستی الان دیدم طاق کسری هم (در مجاورت قبر سلمان خائن) با دقت ۵۰۰ متر تصویربرداری شده: lat=33.0942384253, lon=44.5803362816

بايگانی