پنجشنبه، آذر ۰۳، ۱۳۸۴

توضيح فنی (2)

عموپينگی!
احتمال می‌دهم وقتی کسی اينجا کامنت می‌گذارد چون سيستم کامنتينگ مال خود بلاگر است، بلاگر خود به خود به weblogs.com به روز شدن وبلاگ را اطلاع می‌دهد و در BlogRolling هم پينگ ناخواسته رخ می‌دهد. به همين دليل در بلاگر در قسمت Settings/Publishing/Notify weblogs.com را غيرفعال کردم. گفتم شايد اين راهنمايی برای کسانی چون آشپزباشی که از پينگ‌های بی‌دليل شکايت دارند مفيد باشد.
موقعی که داشتم جستجو می‌کردم برای يافتن علت اين موضوع، گفتم شايد دليل خروجی RSS وبلاگ باشد چون BlogRolling در سرويس پولی خود از طريق خروجی RSS هم پينگ را انجام می‌دهد (برای اطلاعات بيشتر در مورد RSS اينجا را ببينيد و اگر واقعاً ناچار به فارسی خواندن هستيد اين هم بد نيست) اما بلاگر در خروجی RSS وبلاگ‌هايش کامنت‌ها را منتشر نمی‌کند پس علت از جای ديگری است که شايد همان باشد که من حدس زده‌ام و اگر اين هم نباشد، هم‌چنان بايد به نظريه‌ی توطئه‌انگارانه‌ی «لطف خاله‌خرس‌ها» يا «عموپينگی» معتقد باشيم!

Google Reader
اما در ضمن اين جست‌و‌جوها به يک سرويس جالب و احتمالاً تازه از Google برخورد کردم که می‌تواند به دوستانی که می‌خواهند وبلاگ‌های پشت فـيلتر را بخوانند کمک کند. با اين سرويس شما می‌توانيد يک خبرخوان RSS مجانی در صفحه‌ی گوگل خودتان داشته باشيد. برای استفاده از اين سرويس به يک اکانت Gmail و يک بروزر جديد احتياج داريد. البته برای کسانی که سابقاً از خبرخوان‌های RSS استفاده می‌کرده‌اند شايد اين سرويس چيز تازه‌ای نداشته باشد اما مزيت‌های آن قابل چشم‌پوشی نيستند: سادگی استفاده از آن، و اين که وابستگی به برنامه‌ی خبرخوان ندارد و هر جا که بروزر باشد قابل استفاده است. مزيت مهم‌تر اين است که با توجه به روش فـيلتـريـنگ در ايران که به اسم URL وابسته است احتمالاً خبرخوان‌های معمولی هم نمی‌توانند از فيـلتر رد شوند، اما وقتی از خبرخوان گوگل يا مشابه آن استفاده می‌کنيد ديگر فيـلتر نمی‌تواند مانع دست‌رسی باشد.

راهی برای خواندن فـيلترشده‌ها
اگر يک اکانت Gmail داريد به آدرس خبرخوان گوگل برويد. پس از ورود می‌توانيد آدرس خروجی RSS هر وبلاگ يا وب‌سايتی را که خروجی RSS دارد در قسمت Add new feed اضافه کنيد و مطالب خام نوشته شده در آن سايت يا وبلاگ را ببينيد.
  • ظاهراً MSN و Yahoo! هم سيستم‌های خبرخوان در صفحات خود دارند و می‌شود استفاده از آنها را هم بررسی کرد.
  • چون من مدتی برای کمک به دوستان داخل ايران کامپيوتر شخصی‌ام را به Web server تبديل کرده بودم و يک اسکريپت ساده برای رد شدن از فيـلتر روی آن قرار داده بودم، از آن تجربه و از بررسی logها می‌دانم که حداقل 80 درصد کسانی که می‌خواهند از فيـلتر رد شوند دنبال مطالب ســکـسـی هستند نه مطالب سياسی يا مثلاً چيزهای «خنکی» که من می‌نويسم. بنابراين روش‌هايی که به «خواندن» فيلـتر‌شده‌ها کمک می‌کند آن قدر مورد استقبال قرار نمی‌گيرند که روش‌هايی برای «ديدن» فيلـترشده‌ها.
  • خروجی RSS بسياری از وبلاگ‌ها و وب‌سايت‌ها خلاصه است و متن کامل را ندارد، برای ديدن متن کامل بايد به خود سايت رجوع کنيد.
  • استفاده از خبرخوان روز به روز وابستگی شما را به بلاگ‌رولينگ و مشابه آن کمتر می‌کند: پس پيش به سوی خودکفايی!

2 comments:

ناشناس گفت...

من هم مثل شما يواش يواش دارم معتقد مي‌شوم که يک نکته فني دليل پينگ‌هاي پياپي است و نه چيز ديگر

زيتون گفت...

امین جان. جوابت رو در نظرخواهی خودم دادم.
در مورد پینگ. چرا قبلا این‌طوری نمی‌شد.
یا مثلا وبلاگ اصلیم زیتون چرا الکی پینگ می‌شه و منو کلی شرمنده می‌کنه. هیچکی‌هم مشغول درست کردنش نیست و خودمم که اصلا دستش نمی‌زنم. الان حتی پسوردشم ندارم.
امین جان همیشه ممنون راهنماییات هستم.

بايگانی