جمعه، مرداد ۳۰، ۱۳۸۸

فرستادن ایمیل رمز شده از Gmail

توضیح ضروری

  • اگر راهنمای گام به گام در نوشته‌ی قبل را تا مرحله‌ی سوم پیش رفته باشید می‌توانید از این راهنما استفاده کنید. در غیر این صورت افزونه‌ی معرفی شده کار نمی‌کند.
  • رمزیدن اطلاعات با کلیدِ گیرنده‌ی پیام انجام می‌شود نه فرستنده. بنابراین گیرنده‌ی پیام شما هم باید از مبانی رمزیدن و رمزگشایی با کلید عمومی با خبر باشد و از همه مهم‌تر، کلیدِ خودش را ساخته باشد.
  • اگر هیچ گیرنده‌ای را که آشنا به این روش باشد نمی‌شناسید این روش لااقل به شما کمک می‌کند که یک سری اطلاعات را برای خودتان محرمانه نگه دارید و نگران دستگیر شدن و بازجویی کامپیوترتان هم نباشید.
  • این راهنما برای Firefox روی Windows نوشته شده است.

راهنمای گام به گام

  1. افزونه‌ی FireGPG برای فایرفاکس را نصب کنید.
    این لینک را با فایرفاکس باز کنید و با نادیده گرفتن پیام‌های هشدار افزونه را نصب کنید.
  2. فایرفاکس را restart کنید.
  3. افزونه را تنظیم کنید:
    تنظیماتِ اولیه را (که بلافاصله بعد از restart کردن فایرفاکس دیده می‌شوند) Cancel کنید؛ سپس در منوی Tools فایرفاکس، منوی FireGPG را باز کنید و گزینه‌ی Options را انتخاب کنید. در بالای صفحه‌ی باز شده، برگه‌ی GPG را باز کنید و گزینه‌ی Enable GPG-Agent را تیک بزنید.
    می‌توانید به تنظیماتِ Gmail هم سرکشی کنید و ببینید چه گزینه‌هایی را نیاز دارید.
  4. تغییرات Gmail را ببینید:
    حالا وقتی وارد اکانت جی میل‌تان شوید و بخواهید یک ایمیل compose کنید، می‌بینید که گزینه‌های زیر به صفحه‌ی تشکیل ایمیل اضافه شده‌اند:



    اگر گزینه‌ی Encrypt و Inline را همزمان انتخاب کنید، ایمیلی که می‌فرستید به طور خودکار رمزیده می‌شود. البته پیش از ارسال ایمیل از شما پرسیده می‌شود که کدام کلید عمومی را می‌خواهید انتخاب کنید (که باید همان کلید گیرنده باشد).
    گزینه‌ی Encrypt file and attach هم می‌تواند کار شما را آسان کند. این گزینه رمزیدن و ضمیمه کردن فایل را هم‌زمان انجام می‌دهد. البته اگر این گزینه را انتخاب کنید، برای امنیت بیشتر ایمیل‌تان از طریق سرور SMTP فرستاده خواهد شد؛ در نتیجه پیش از ارسال باید پسورد اکانتِ Gmail‌تان را یک بار دیگر وارد کنید.

1 comments:

بوف بصیر گفت...

سلام. نوشته ی اخیر مرا با عنوان «ریال وسیله‌‌ی مناسبی برای ذخیره‌ی ارزش نیست؛ یورو بخرید» بخوانید. مشتاق شنیدن نظر شما در این باره هستم.

بايگانی